Ono što me je činilo potištenim nije bilo moje još uvek slabasno fizičko
stanje, već nešto slično ljutnji zbog pretrpljene teške uvrede. Život
me je ponizio a ja nisam uspevao da mu oprostom. Bilo je to poput
prevare voljene žene: prevara izvedena nehotično ali praćena
najsurovijim ruganjem. Oh, život posle onoga što se dogodilo medju nama,
nije više nikada mogao da postane ono što je nekada bio.
Smrt nas plaši zbog toga što će naše telo biti uništeno, a ne plašimo se
gubitka svesti. Ukoliko bi se plašili gubitka svesti plašili bi se i
sna, kao i smrti same. Pa ipak svake noći ljudi se prepustaju gubitku
svesti, ne pitajući se kuda svest odlazi tokom sna. Po nekima odgovor je
jasan: kuda odlazi muzika kada su violina i gudalo stavljani u futrolu?
Time mislim da kažem sledeću stvar: Kada se telo odmara, ono je poput
muzičkog instrumenta koji niko ne svira. Ali ovu ma koliko domišljatu
primedbu, moglo bi se odgovoriti da muzika ne odlazi nikuda i da onda
kada se ne može ćuti, ona postoji u mislima onoga koji je svira; to
podrazumeva da osim gudala i violine postoji i muzičar. Čovek se ne boji
jer je u stvari delimično uspavan, tako da prelazi iz sna u san.
I ja se ponekada prepuštam struji snova. Bez povremenog melema zaborava, život bi bio nepodnošljiv. Biti bez prestanka svestan, to bi bilo
preteško breme. Snovi su za nas isto što i atmosfera za Zemlju, oni
filtriraju svetlost čineći je podnošljivom.- Paolo Maurensig